Vem vill du nominera till årets pedagogiska pris?

Lärare som undervisar en mellanstadieklass. Elever som räcker upp händerna.

Nu är det dags att nominera till läsårets pedagogiska pris. Årets tema är Rörelse som främjar lärande. Priset delas ut till en pedagog eller ett arbetslag inom förskola, grundskola eller gymnasieskola. Vem skulle du vilja nominera?

Målet med kommunens pedagogiska pris är att uppmärksamma och belöna undervisning som gynnar barns lärande eller bidrar till att elever uppfyller sina mål.

Årets tema

Under läsåret 2023–2024 är temat för det pedagogiska priset Rörelse som främjar lärande. Priset kommer delas ut till den eller de pedagoger som, i undervisningen, använder rörelse på ett sätt som har en positiv inverkan på barns lärande eller måluppfyllelse.

Vem får skicka in en nominering?

Alla barn, elever, vårdnadshavare och övriga invånare i Lindesbergs kommun kan nominera kandidater till pedagogiska priset. Självklart kan även pedagoger nominera sig själva eller sina kollegor till priset.

Hur nominerar jag?

Här nominerar du en pedagog eller ett arbetslag till pedagogiska priset Länk till annan webbplats.

När du lämnar ditt förslag får du skriva lite kort om varför du tycker att just den pedagogen är värd priset. Nomineringsperioden pågår mellan den 19 februari och 7 april.

Hur utses vinnaren och vad är priset?

Tjänstepersoner på barn- och utbildningsförvaltningen väljer ut några av de nomineringar som har kommit in. De utvalda pedagogerna får redovisa sitt arbete på ett av barn- och utbildningsnämndens sammanträden. Sedan är det nämndens ledamöter som bestämmer vem eller vilka pedagoger som ska få det pedagogiska priset.

Vinnaren av pedagogiska priset får en summa pengar. Summans storlek bestäms av barn- och utbildningsnämnden. Om det utnämns två eller flera vinnare får pedagogerna dela på vinsten.

Mer information om pedagogiska priset

Här hittar du mer information om kommunens pedagogiska pris