Arbetet inför EU-valet pågår

Person som ska rösta i röstlokal.

Val till Europaparlamentet genomförs vart femte år. I år är valdagen den 9 juni och arbetet inför valet är i gång.

Vart femte år är det val till Europaparlamentet, valet genomförs i alla EU:s 27 medlemsländer med valdag mellan 6–9 juni. I Sverige är valdagen bestämd till den 9 juni och förtidsröstningen börjar den 22 maj.

Till EU-valet 2024 ska totalt 720 ledamöter väljas in från EU:s medlemsländer, av dem ska 21 ledamöter väljas in från Sverige.  Parlamentets roll i EU är bland annat att besluta om nya lagar tillsammans med ministerrådet, besluta om budgeten och kontrollera och godkänna EU-kommissionen.

Valet i Lindesbergs kommun

Valnämnden i Lindesbergs kommun är lokal valmyndighet och har ansvar för genomförandet av val inom kommunen. Valnämnden har bland annat hand om vallokaler, röstmottagare och valmaterial.

Valkansliet arbetar med att genomföra valet under ledning av valnämnden. Flera verksamheter i kommunen är involverade i arbetet med valet till exempel genom att säkra tillgången till skolor som används som vallokaler och hjälpa till med tekniska lösningar som behövs under valet.

Vill du arbeta som röstmottagare?

Just nu arbetar vi med rekrytering av röstmottagare. Om du är intresserad av att vara röstmottagare under EU-valet kan du anmäla ditt intresse via vår e-tjänst.

Bli röstmottagare i Lindesbergs kommunLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats.

Har du frågor?

Du kan läsa mer om EU-valet på valmyndighetens webbplats Länk till annan webbplats.

Har du några frågor om valet i Lindesbergs kommun? Kontakta oss gärna på val@lindesberg.se