Kommunen planerar för en helg med extra fokus på friluftslivet

Litet barn som leker i skogen.

Lindesbergs kommun erbjuder fina förutsättningar för att utöva friluftsliv. Vi har många fina naturreservat, enkla och utmanande vandringsleder och gott om rekreationsområden från norr till söder. Under Friluftshelgen, 26-29 april, uppmärksammar Lindesbergs kommun friluftslivet extra i samarbete med flera lokala föreningar.

Friluftshelgen är ett initiativ av kultur och fritidsenheten på Lindesbergs kommun. På Grenverket, Lindesbergs stadsbibliotek, kommer friluftstemat att synas både genom boktips, konstutställningen ”En känsla av natur – kommunkonst i friluftslivets tecken” och bildspel med friluftsbilder från 1960-talet hämtade från Bergslagsposten.

Inför helgen uppmärksammas även flera av kommunens natur- och friluftsmiljöer som naturreservat, vandringsleder och några av vårens finaste fikaplatser på visitlindesberg.se. Länk till annan webbplats.

Genom Friluftshelgen vill vi uppmärksamma kommunens invånare och besökare att vi har nära till fantastiska naturmiljöer och rekreationsområden. Vi hoppas att det ska inspirera fler till att vistas i den varierade natur som vår kommun erbjuder och se det som en källa för inspiration, äventyr och vila - Linda Grönkvist, turismutvecklare, Lindesbergs kommun

Vi annordnar två invigningar på svenska friluftsdagen

Som en del i Friluftshelgen kommer Lindesbergs kommun att arrangera två invigningar på svenska friluftsdagen, måndagen den 29 april. X-rundan och Lindesby Ödeträdgård. X-rundan är en digital tipspromenad med frågor för både barn och vuxna som uppdateras varje vecka. Rundan i Lindesberg kommer att gå längs den första delen av Lindessjön runt. Lindesby ödeträdgård är en plats med rik historia som nu utvecklats till en naturlig samlingsplats där man kan njuta av naturen, leka och utforska växt- och djurlivet.

Utöver de aktiviteter som kommunen arrangerar deltar också sju lokala föreningar för att visa upp sin verksamhet. Under Friluftshelgen kan allmänheten bland annat ta del av promenader, testa på utomhusklättring, delta i fladdermusspaning, lyssna till högläsning av dikter vid lägerelden, gå på tipspromenad, hälsobingo eller stadsvandring eller varför inte testa träningsformen Tabata utomhus.

Friluftsliv har positiva effekter för både kropp och själ. Dels kan vi via föreningar samlas kring gemensamma intressen, göra det vi tycker om och få en samvaro som är viktig. Friluftsliv kan också utföras enskilt eller i oorganiserad form såsom en promenad i skogen. Känslan att möta våren i vacker miljö där fågelkvitter och knoppar finns är fantastisk. Naturen är en plats som kan väcka rörelseglädjen både hos gammal som ung. Att utöva friluftsliv ska inte vara vare sig dyrt eller svårt. Vi börjar med att ta oss ut. Kanske blir friluftshelgen startskottet för vissa. – Kenneth Andersson, samordnare av fritidsfrågor, Lindesbergs kommun.

Friluftshelgen arrangeras för första gången under 2024. Men förhoppningen är att det ska bli ett årligen återkommande arrangemang där vi tillsammans kan inspirera och visa upp det fantastiska frilufstutbud som finns i vår kommun.

Informationsmaterial

Här nedanför kan du ladda ner programbladet för friluftshelgen.

Fladdermusinventeringen är på grund av väder framflyttad. Mer information kommer.

Programblad - Friluftshelg 2024 Pdf, 2.2 MB.

Kontaktuppgifter

För mer information vänligen kontakta:

Linda Grönkvist, Turismutvecklare Lindesbergs kommun

Mejl: linda.gronkvist@lindesberg.se