Lindesby ödeträdgård – en ny samlingsplats och grön oas

Grafiskt element lindträd på varmgrå bakgrund.

Ett nytt grönområde har invigts. En mötesplats med rik historia och spännande natur. En gammal ödeträdgård har fått nytt liv med, nya fruktträd och en rastplats, samtidigt som den värdefulla salamanderdammen berikar platsen.

Förra helgens friluftshelg avslutades med invigning av Lindesby ödeträdgård. Nya promenadvägar leder till den nya mötesplatsen, ett grönområde för omkringliggande bostadsområden, skola och förskola.

Platsen har historiskt varit betydelsefull och gynnsam på en södersluttning nära sjön. Det är en plats som tidigt blev bebodd och som lockat förnämligare borgare att bosätta sig där. Under 1800-talet anlades en tidstypisk trädgård som vi än idag kan se spåren av.

Lindesby ödeträdgård är ett kommunalt projekt med bidrag från LONA och Hopajola som pågått under tre år. Strukturer från den gamla trädgården har försiktigt röjts fram, samtidigt som biologisk mångfald har gynnats, genom att bevara den större vattensalamanderns livsmiljö och genom att gynna vilda pollinerare.

Samlingsplats för barn och vuxna

I Lindesby ödeträdgård kan man få en rofylld stund i en grön oas eller träffa vänner och äta sin medhavda fika. Här finns informationstavlor, bänkar och rastplats. Har du tur kan du skymta den fridlysta vattensalamandern i dammen eller se en fladdermus flyga förbi under kvällstid.

Här kan barnen upptäcka Boställets naturlek med balansgång, kojbyggarmaterial, en stor träsalamander att klättra på och små sittplatser för fikastunden.

Du hittar dit med hjälp av skyltar från Lindesjön runt, Gruvgatan och Torphyttevägen.

Runt om i kommunen finns det fler naturområden och naturreservat.

Bild på vattensalamander i trä.